Pirmos eilės

Pirmos eilės

Tie, kurie iki šiol tikėjo, kad pristatomos kolekcijos sėkmę lemia tai, kas rodoma ant podiumo, lai įsidėmi – ne ką mažiau svarbios šedevro „paraštės“ – t.y. tie, kas sėdi pirmoje eilėje.

Jolita Zykutė

Mokykloje į suolus pirmoje eilėje sodindavo mažiausiuosius, prastai matančius ir neklaužadas. Susirinkimuose pirmoji eilė dažniausiai apytuštė, į kurią, salės gale stovintieji kažkodėl neskuba sėstis. Kinoteatre pirmoji eilė garantuos perkreiptą sprandą po seanso, o operoje – trumpalaikį apkurtimą. Keliuose pirmoji eilė – troleibusams, autobusams ir tiems, kurie nepažįsta greičio. Barikadų pirmos eilės rezervuotos didvyriams ir fanatikams. O štai kolekcijų pristatymuose pirma eilė – prestižo reikalas. Taigi, ponai, prašome užimti savo vietas.

Didesnio ar mažesnio kalibro garsenybė sėdinti per kolekcijos pristatymą pirmoje eilėje nėra šiandienos atradimas. Ir Grace Kelly, ir Jackie O, ir Audrey Hepburn tikrai nesėdėdavo „galiorkoje“. Vienintelis skirtumas tarp tada ir dabar – anksčiau garsenybės sėdėdavo priekyje todėl, kad jos buvo VIP klientės ar mūzos, būti vien garsia neužtekdavo. Šiandien, supratę, kad pasaulį suktis verčia įžymybės, dizaineriai panoro šių žemiškų žvaigždžių šviesa pasišviesti savo kelią į platųjį pripažinimą, o kad šviesos būtų daugiau, jas tyčia sodina į pirmąją eilę. Jos sėdi ir šviečia, o kolekcijų pristatymų apžvalgose greta sakinių „naujam sezonui siūlomos ryškios spalvos ir pūstos rankovės“ atsiranda tokios pastabos kaip „iš garsenybių buvo tik Tina Turner, kurios šlovės pikas seniai praeityje“ ar „šiemet pasiruošimas „Oskarų“ teikimo ceremonijai sutrukdė garsenybėms pasirodyti Milano mados savaitėje, tačiau jos „atsigriebs“ Paryžiuje“. Kiek kvietimų tūla žvaigždė gauna į kolekcijų pristatymus, žino tik asmeninis sekretorius ir paštininkas, tačiau kuriuos jų priėmė, būtinai sužinos visi, kas moka skaityti ar neišsižadėjo televizoriaus.

Įsivaizduokite – teniso čempionė Maria Sharapova, aktorės Kate Bosworth, Mischa Barton, Zooey Deschanel, Winona Ryder ir Eva Mendes, amžinai išbalusi Dita von Teese, raperis 50 Cent, Ashton Kutcher su Demi Moore, prodiuseris/raperis Kanye West, dainininkė LeAnn Rimes, režisierė Sofia Coppola, raperis Lil’ Kim, hiphopo impresarijus Russell Simmons ir aktorius/muzikantas Jared Leto. Visi šie žmonės (atsiprašome, jei ką pražiopsojome) atkeliavo į vienos iš Marc Jacobs kolekcijos pristatymą. O dabar įsivaizduokite leidinio redaktorių, kuriam reikėjo atrinkti, kokias fotografijas dėti prie kolekcijos pristatymo aprašymo, ir pabandykite atspėti, kiek buvo tų, kuriose – modeliai iš kolekcijos, o ne garsenybės.

Vienas prancūzų žurnalistas, bendradarbiaujantis su prestižiniais mados leidiniais kaip „Vogue“ ar „Harper‘s Bazaar“ paklaustas, apie tuos, kas sėdi pirmose eilėse, sako „kolekcijos pristatymo metu garsenybės svarbios vartotojams, o man – tai darbo laikas, turiu žiūrėti kolekciją. Galima kviesti į renginį žinomus žmones, bet tokios nuotraukos – ne mados, o „People“ žurnalui“. Mados dizainerių agentas žiniasklaidai prancūzas Jean-Luc Dupont priduria „Žvaigždė padeda komunikuoti imidžą, gauti žurnalistų dėmesį, pasiekti platesnę masę, nes dizaineris žinomas tik tada, kai jis minimas žiniasklaidoje. Sukurti kolekciją – didelis darbas, reikalaujantis daug laiko, pinigų, energijos, nesu dizaineris, bet jei būčiau, tikrai nuliūsčiau, skaitydamas apžvalgą ir radęs sakinį ar du apie kolekciją, o visa kita – Cate Blanchett fotografijos“. Iš tiesų, ar ponas Armani liūdi dėl tokių dalykų? Tačiau galime būti garantuoti, kad yra masė tų, kuriems toks straipsnis žymėtų laimingiausią dieną gyvenime. Pagalvokite patys – per 9 dienas trunkančią mados savaitę Niujorke virš 200 dizainerių pristato apie 6 000 modelių. Kaip šioje jūroje laimėti žiniasklaidos dėmesį? Net jei esi genijus, tokioje situacijoje be žvaigždžių neišsiversi. Ar galima be jų? Ko gero galima, tik taip tai užtruks nepakenčiamai ilgai.

Kiek gali kainuoti žvaigždė? Kartais rafinuotą, bet draugišką „Welcome, mon cherry“ , kartais penkiaženklę sumą, mažesnį ar didesnį kalną dovanojamų rūbų ir kitų vardinių daiktelių ar bent jau prabangų automobilį, atvešiantį tave į šou. Kol dizaineris su stilistu suka galvas, koks batų kulniuko aukštis paryškins kolekciją, jo vadybininkai ir atstovai spaudai svarsto, koks bus šiemet kviestinių svečių sarašas. Profesionalai kartoja „kas tavo pirmoje eilėje – ženklo įvaizdžio reikalas, tad nesinori, kad ji būtų užpildyta bet kuo“. Kiti priešinasi garsenybių kvietimui, motyvuodami, jog pakviesti žvaigždę, kuri niekada nėra dėvėjusi tavo kolekcijos ir nieko apie tai neišmano – kvailystė per visą pilvą. Bet kokiu atveju, svečių sąrašas – didelis galvos skausmas. Juk taip lengva pažeisti kokios garsenybės ego ir ji į tai atsakys deportuodama visus dizainerio kurtus drabužius iš savo spintos į “Humana people to people” konteinerį, nepamiršdama to viešai paskelbti.

Ne ką mažiau svarbu – kur ką pasodinti. Aleksandro Pogrebnojaus ir Vidos Simanavičiūtės kolekcijos pristatymą padėjusi organizuoti administratorė prisipažino, kad „kas šalia ko sėdės“ dizaineriai sprendė patys, atidėję kitus kolekcijos ruošimo rūpesčius į šalį. Mažas pasidalinimas užsienio patirtimi, kuri Lietuvoje greičiausiai neaktuali – žiniasklaida (ji kartu su VIP‘ais, svarbiais klientais sėdi pirmoje eilėje) sodinama blokais pagal šalis – anglų, prancūzų, vokiečių… Be abejonės, ponią Anną Wintour ir kitus svarbiausiųjų leidinių atstovus sutiksi tik pirmoje eilėje, tačiau pasirodo ir čia egzistuoja savi niuansai – koks leidinys turės šiemet geresnes vietas priklauso nuo to, kaip labai jis madingas šį sezoną.

Organizatoriai profesionalai turi ir kitų „know-how“. Pavyzdžiui pirmoje eilėje pasodinti kažką, kas tikrai nesėdės pas visus kitus. Prieš keletą metų aktorė Demi Moore nusprendė apsilankyti Niujorko mados savaitės pristatymuose. Padžioje fotografai fotografavo kiekvieną jos krustelėjimą, bet savaitės pabaigoje, į ją ničniekas nekreipė dėmesio. Turėjo būti nesaldu. Pasiūlymas taupantiems – jei neišgali prisivilioti Paris Hilton, ne ką mažiau triukšmo apturėsi pakvietęs jo antrininkę Natalie Reid. Bet derėtų prisiminti liūdnai pagarsėjusį atvejį per Nicole Miller kolekcijos pristatymą, kai po renginio visi tekalbėjo apie ją ir jos draugelį, nuolat spaudinėjusį mobilų telefoną, o ne matytus modelius. Rizikinga…

Kartais pirma eilė tampa tiesiog dizainerio įsitikinimų tribūna – štai Carmen Marc Valvo, kurio drabužius mėgsta visas žvaigždynas – Beyoncé, Catherine Zeta-Jones, Lucy Liu, Oprah Winfrey, Kim Cattrall, ir Vanessa Williams, per vieną iš savo kolekcijų pristatymų į pirmą eilę nepakvietė nieko. Sakydamas „Palieku pirmą eilę tuščią, kad atkeipčiau dėmesį ne į tuos, kas pasirodyme yra, o tuos, kurių nėra“ dizaineris paviešino „Dingusių ir išnaudojamų vaikų nacionalinio centro fondą“. Kiti dizaineriai į pirmą eilę kviečia „tik draugus, bičiulius ir tuos, su kuriais dirba“. Bet fotoaparatai vistiek blyksi. Oij! Ogi tie pažįstami – irgi garsenybės. Taip Michael Kors‘o kolekcijos pristatymą „bičiuliškai“ aplankė dainininkės ir aktorės Rita Moreno, Jane Krakowski (prisimink ją iš TV serialo “Ally McBeal“), Jorko kunigaikštienė Sarah Ferguson ir Kim Catrall (Samantos Jones vaidmens atlikėja TV seriale „Seksas ir miestas“).

Viešųjų ryšių specialistai turi savus pirmos eilės „geidaraščius“. Štai „Paul Wilmot Communications“ viešųjų ryšių agentūros, dirbančios su „Calvin Klein“ ir kitomis garsiomis kompanijomis, atstovas vardina savo fantastiškąjį asorti – kino aktorius, muzikos žvaigždė, menininkai ir dar keletas jaunų, seksualių „ant bangos“ esančių merginų. Pasako jo pirmoje eilėje žmonės turi sėdėti kaip per tikrai gerą vakarienę, kad pirkėjas žvilgterėjęs į „užstalę“ pasakytų „aš irgi norėčiau ten būti, nes tai taip įdomu.“ Kol tu galvoji, kokioje kompanijoje norėtum atsidurti, jis vardina – kokia nors „Oskaro“ nominantė, „ant bangos“ esanti Scarlett Johanssen ar Renée Zellweger, dar kas nors, kas laimėjo „Auksinį gaublį“, America Ferrera, Jeniffer Hudson ir Beyoncé – ją kviesdamas niekada nesuklysi. Mhh… Nebloga kompanija, tik trūksta keleto žavių vyrukų, ar ne? O gal vieno, bet patyrusio? Štai per paskutiniosios kolekcijos pristatymą įprastinių žvaigždžių būrį Marc Jacobs kolekcijos pristatyme paįvairino Rod Stewart figūra. Su dukra atvykęs į renginį po visko muzikantas pareiškė „Tai buvo verta visos tos beprotybės prieš kolekcijos pristatymą. Pristatymas – tikrai magiškos akimirkos“.

Kaip atrodo lietuvių dizainerių pirmosios eilės geidaraštis? Ramunė Piekautaitė sako, kad jos kolekcijų pristatymuose pirmoji eilė – patiems geriausiems klientams. Kas yra geriausieji? Juokdamasi ji prisipažįsta – „tie, kurie ištikimiausi ir daugiausiai perka“. Dizainerė Julija Žilėnienė į pirmąją eilę sodina „mamą, tėtę, geriausius draugus ir geriausius klientus“. Pasak jos Lietuvoje galioja tie patys dėsniai kaip ir užsienyje – kviečiamųjų sąraše – svečiai ir VIP svečiai, kuriems vietos arčiausiai podiumo. Ar mūsų dizaineriai bando pelnyti vietinių žvaigždžių dėmesį dovanodami jiems dovanas? Julija Žilėnienė komentuoja: „Lietuva per maža, o dizaineriui tai būtų pernelyg didelė prabanga dalinti tokias dovanas. Pati nesu niekam dovanojusi. Klientai susiranda patys, kuriems patinka mano kūryba“.

Vardinti, ką konkrečiai norėtų matyti savo kolekcijos pristatyme sėdintį pirmoje eilėje, tautiečiai dizaineriai išsisuka motyvuodami „tai neetiška“, o jei kas paklaustų, mūsų, žiūrovų, nuomonės, paprašytume vieno – daugiau lietuviškos mados renginių. O pirmos eilės? Jas užpildysime patys! Štai stilistė iš Londono Karen Binns, pasaulinėje mados rinkoje dirbanti apie dvidešimt metų, ironiškai komentavo praėjusios „Mados infekcijos“ sumanymą VIP vietas įrengti ant paaukštinimo, bet toliau nuo podiumo, o vietas pirmosiose eilėse „išparduoti“. „Rimtame mados renginyje nesvarbu, kiek pinigų gali sumokėti už bilietą, tu niekada nesėsi į pirmą eilę. Tai svarbių užpirkėjų ir žiniasklaidos vieta. Kaip jie sėdėdami šeštoje eilėje matys rūbus?“,- sakė ji. Taigi, pas mus įmanoma viskas. Tikimės jūs jau sėdite. Šou prasideda…

Straipsnis spausdintas žurnale “Ieva” 2007 m.

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s