Aprenk mane kaip uogą

Straipsnis išspausdintas žurnale “Ieva“ 2007 m.

Aprenk mane kaip uogą

Pasaulyje daugėja garsenybių, kurios žvelgdamos į savo drabužinę, vietoje klausimo “Kuo aš šiandien apsivilksiu?” mąsto “Kuo rytoj apsivilksi tu?”

Jolita Zykutė

Apytiksliais paskaičiavimais šiuo metu yra virš pusšimčio įžymybių į mados verslą įkišusių bent mažąjį pirštelį. Jei toks procesas tęsis toliau, galime spėti, kad supanašės ne tik mūsų drabužinių turinys – naujųjų mados vardų istorijos bus beveik identiškos, nes beveik visos jos prasidės panašiai “dainavau (vaidinau, sportavau…), tai puikiai sekėsi, tad įkūriau savo vardo mados liniją”. Tiesa, kai kurių prisipažinimai apie santykį su mada primins pasakos apie Pelenę pradžią: “Kilau iš Harlemo. Vienas iš pagrindinių dalykų, kuo garsėja Harlemas yra jo stilius, sugebėjimas iš nieko sukurti kažką. Niekas neturi pinigų, bet visi žino, kaip rengtis. Mano mama buvo modelis ir shopaholikė (pirkimo-holikė; pirkėja, negalinti nepirkti). Buvau tikras mamos berniukas ir įsitraukdavau į stilingų daiktų paieškas po pigių prekių parduotuves. Mano teta buvo siuvėja. Dėdė George – gėjus. Močiutė siuvo rūbus choristams. Tėtis buvo alkoholikas ir mirė, kai man buvo trys metai”. Kaip supratote, tai tikrai ne Louis Vuitton biografija. Į metus iš rūbų imperijos gaunantis apie milijonus JAV dolerių rapo magnatas Diddy (jo “Sean Jones” drabužių liniją, įkurta 1998 m. įvardinama kaip viena sėkmingiausių sąjungų “žvaigždė plius mada”) pasakodamas, kodėl sukūrė vardo liniją, pareiškė, kad nebenorėjo būti tik drabužių reklamos veidas, norėjo turėti savo kompaniją.. Iš pradžių tai buvo “urban”(“miesto”??) stiliaus drabužiai (apsmukę kelnės ir marškinėliai, ko troško masė JAV hip hopą mėgstančių paauglių), tačiau paskutiniais metais pasak žinovų Diddy priverstas ieškoti būdų kaip sustiprinti savo liniją – mada “urban” stiliaus gyvenimui kiek prislopo, kadaise rapavę paaugliai užaugo ir tapo “Ralph Lauren” kostiumus dėvinčiais verslininkais, o naujųjų rapo gerbėjų akiratyje progresyvesnių drabužių vardai.

Apie naujuosius “dizainerius” sklando juokelis “kad mados liniją gali kurti kiekvienas, jei tik vardas tilps ant etiketės”. Kaip jį ten “sutalpinti” yra įvairių variantų. Sienna Miller, atkakliai tvirtinusi, kad nepakęstų , jei kas dėvėtų drabužius su užrašytu jos vardu (“aš juk aktorė, po galais”), staiga kartu su seserimi sukūrė kolekciją “Pepe Jeans” kompanijai ir pavadino ją “twenty8twelve” (“dvidešimt8dvylika“). Taip, skaičiai – ne išrašytas jos vardas, tačiau jie neatsitiktiniai – tai aktorės gimimo data. Justin Timberlake su geriausiu draugu Trace Alaya įsteigtą sportinių drabužių liniją vyrams ir moterims pavadino “William Rast” – savo senelių vardais, draugės Kelly Osbourne ir Ali Barone porą metų gan sėkmingai egzistavusią savo kurtos mados liniją titulavo “Stiletto killers” (“Aukštakulnių žudikai”), kurią vėliau pakeitė vien Ali Barone kuriama „Lipstic Prophets“ („Lūpdažio pranašai“). Ne ką mažiau pretenzingai skamba raperio ir prodiuserio Pharrell Williams vyrų drabužių linija “Milijardieriaus berniukų klubas”, tačiau tie, kurie parduoda muziką, rūbus ir apskritai gyvenimo būdą gerai supranta, kad teisingas pavadinimas – stiliaus dalykas, jis audrina vaizduotę, kelia klausimus (ar neįtartia, kad skandalingasis raperis Kayne West pasirinko švelnų „Pastel“?). Reikia pripažinti, kad daugeliui visgi mieliausias savo vardas įvairiausiomis jo formomis – taip Nicky Hilton savo liniją pavadino pagal mažybinę pravardę iš vaikystės „Chick“, Diddy „Sean John“ parinko savo vidurinius vardus, o modelis Milla Jovovich su kita buvusia modele Carmen Hawk tiesiog sujungė savo pavardes „Jovovich-Hawk“.

Dainininkė ir aktorė Jennifer Lopez 2001 m pristatydama sportinių rūbų kolekciją “JLO” sako įgyvendinusi vieną savo didžiausių fantazijų (kai kas teigia, jog būtent ji pradėjo madą, kad garsenybės masiškai kurtų savo vardo kolekcijas). Į kompaniją pakvietusi dizainerį Andy Hilfiger (Tommy brolį) ji įkūrė mados firmą “Sweetface” ir visiškai neslepia ateities planų “dirbu, kad įgyvendinčiau savo viziją – sukurčią prekinį ženklą, kuris atspindi kiekvieną mano gyvenimo būdo aspektą”. Lopez bene vienintelė, kuri sugeba tą pačią savaitę pristatyti ir naują CD plokštelę, ir filmo premjerą, tad belieka spėlioti, kada ji mąsto apie kolekcijas (palyginus su ja net garsiausių mados namų dizaineris, turintis begalę pagalbininkų, bet į metus pristatantis porą kolekcijų atrodo kaip tingus žiurkėnas). Maža to – vienu metu ji pati pasisiūlė “testuoti” kitos stiliaus diktatorės masėms Victorios Beckham kurtus džinsus (“DVB” mados linija) – ar jie tiks ir apvalesnio užpakaliuko savininkėms kaip ji pati. Dar Jennifer Lopez dalindama interviu nepamiršta papaskoti, kokio puikaus dizaino akinius nuo saulės sukūrė Victoria Beckham – “kartą juos pasiskolinau, pamiršau grąžinti ir gavau begalę komplimentų iš aplinkinių Holivude, kur visi vaikšto su tų pačių garsių vardų firminiais akiniais”. Belieka džiaugtis, kad Victoria Beckham gelbsti Holivudo stilių, o Jennifer Lopez įdieginėja naujus bendradarbiavimo ir liaupsių kitam dizaineriui standartus, kas “tikrųjų” dizainerių pasaulyje – neįprasta praktika.

Daugumą garsenybių atradusių save madoje vienija tai, kad jie nėra baigę rūbų modeliavimo mokslų. Atlikėjas Will.i.am iš hip hopo grupės „Black Eyed Peas” pristatęs savo kolekciją berods bus vienintelis iš gausaus būrio kuriančių madą, kas lankė šiuos mokslus. Tiesa, juos jis baigė prieš pradėdamas muzikanto karjerą, o ne atvirkščiai. Mados specialistai daugumą garsenybių pristatytų kolekcijų įvardija kaip stilistų komandinio darbo rezultatą ir tyčiojasi, kad pareiškimas „sukurta Madonnos“ – tikra melagystė, nes ji vardu ar sėdėjo su blonknotėliu eskizams rankose, o Kate Moss ir “TopShop” kontraktas, pagal kurį Kate Moss pristatė savo vardo kolekciją – beprasmis ir nelabai kuo praturtino mados pasaulį – juk ir prieš tai šio tinklo parduotuvės buvo užverstos rūbais, kopijavusiais garsiojo supermodelio stilių. Sąžiningumo dėlei pridurkime, kad nors ir be akademinio išsilavinimo diplomų, kai kurie iš „naujųjų dizainerių“ sugebėjo pelnyti profesionalų pripažinimą – vieno iš hip hopo pradininkų Snoop Dogg „Snoop Dogg Clothing” laimėjo “Urban (miesto??) mados apdovanojimą”. Diddy už „Sean John“ jų yra gavęs net keletą, o nuo 2000 m. penkerius metus iš eilės buvo nominuotas Amerikos Mados dizainerių tarybos prizui „Vyrų drabužių Metų dizaineris“. 2004-aisiais jis gavo šį apdovanojimą, kuris puikuojasi ir Marc Jacobs ar Helmut Lang spintose.

JAV paaugliai turi gan platų pasirinkimą eidami pirkti sijono, kelnių ar pižamos. Dažna garsesnė TV serialo ar muzikos žvaigždė siūlo savo variantą (pvz. aktorė ir dainininkė Hilary Duff, dvynukės aktorės Mary-Kate ir Ashley Olsen, pop dainininkė Mandy Moore ir kt.). Ne veltui – savo išvaizdai į metus paaugliai valstijose kasmet išleidžia apie 42 milijardus dolerių. Taigi, tikroji įžymybės vėlimosi į dizaino reikalus priežastis akivaizdi, bet leiskime joms koketuoti ir pasakoti savas istorijas – štai britų modelis Kelly Brook tvirtina, kad apatinių moterims kolekciją ji kūrė dėl to, kad didelio biusto (kaip ji pati) savininkės parduotuvėse neranda dailių drabužėlių, su kuriais gali jaustis “jauna, žavi, mergiška ir seksuali”. Jos sukurta “New look” kompanijai apatinių linija buvo tikras furoras – tam pasitarnavo kainos (liemenėlė -15 svarų, kelnaitės – £5 , trumpas chalatas – £25), puiki reklaminė kompanija, o svarbiausia – Brook kaip nuolatinės favoritės pozicija seksualiausių planetos moterų rinkimuose.

Madonna kadaise išleidusi skandalingą vaizdajuostę “Lovoje su Madonna” į savo miegamąjį įsileido visus norinčius. Dabar ji atvėrė savo spintą, maža to – aktyviai prašosi įlįsti į tąvąją. Ir visai ne už pasakiškus pinigus “M by Madonna” kolekcijos lietpaltis – 99.90 USD, kimono – 69.90 USD, akiniai nuo saulės (tiksliau nuo paparacių) – $34.90. Iš viso – 204,7 USD (500 Lt). Įkandama, ar ne? Panašu, kad pigumu visas žvaigždžių kolekcijas perspjovė ta, kurios vardo niekada nedrįstum asocijuoti su kukliu biudžetu -Sarah Jessica Parker “Steve & Berry” tinkle šį birželį pristatydama savo drabužių liniją “Bitten” reklaminiu šūkiu pasirinko “Mada nėra prabanga, tai – teisė”, kurį sustiprino manifestu, teigiančiu, kad moteris turi teisę susikurti stilingą garderobą ir tai padariusi vis dar turėti pinigų gyvenimui. Tokie žodžiai skamba daugiau nei keistai iš jos lūpų, nes mintyse šmėžuojanti jos herojė Carrie iš “Seksas ir miestas” mums suokė apie visai kitus dalykus, bet Sarah kaip autoritetingą argumentą pasitelkia pasakojimą apie savo mamą, kuri vaikystėje rengė vaikus reprezentatyviai, nors visiškai neturėjo pinigų. Stebint filmuotą medžiagą, kur aktorė džiūgauja, kad “Bitten” – gera kokybė už priimtiną kainą ir nei vienas iš vasaros ar rudens kolekcijų rūbas nekainuoja daugiau nei $19.98 (45 Lt), neapleidžia mintis, kad jos žodžiai skamba kaip scenaristo sukaltas tekstas. “Grąžinkite mums Carrie!” jau šaukia kai kurios parduotuvės lankytojos, tikėjęsi lentynose rasti moteriškumą ir eleganciją. Vietoj to ten kabo trikotažiniai marškinėliai, megztukai koledžo studentėms, kurios džiūgauja priartėję prie žvaigždės už keleto mėsainių kainą, bet “Seksas ir miestas” gerbėjos aktorei ilgai neatleis vieno iš jos modelių – juodai pilkai baltų kamufliažinių raštų kelnių.

Dainininkas Lenny Kravitz pasirinko kitą strategiją – suvienijęs pajėgas su buvusiu “Gucci” dizaineriu Tomu Fordu , jis kuria aukštesniam nei vidutinis sluoksnis skirtą mados kolekciją, kuri bus parduodama tik ekskliuzyviniuose Londono boutiques’e. “U2” grupės lyderis Bono su žmona Ali Hewson ir Niujorko dizaineris Rogan Gregory įsteigė “Edun” mados kompaniją, kuri siūlo tik iš organinių medžiagų sukurtus drabužius ir skatina sąmoningą vartojimą bei propaguoja sąžiningus darbinius santykius su trečiojo pasaulio šalimis. Žavioji gelbėtoja Pamela Anderson tęsia gelbėjimo misiją – dalis pelno už parduodamus jos vardo aksesuarus (apyrankės, diržai dirželiai, auskarai…) keliaus į PETA sąskaitą. Australietė Kylie Minogue ne tik bendradarbiavo kurdama “H&M Loves Kylie” paplūdimio drabužių kolekciją, bet pasirūpino, kad 10 procentų įplaukų būtų skiriama tarptautiniam labdaringam fondui už švarų vandenį. Tad kalbos, jog žvaigždės tik pelnosi įsiūlę mums savo vardo dalelę ne visai pagrįstos, ar ne?

Ne vienas mados sferos atstovas tvirtina, kad savo linijas pristatančios žvaigždės atima duoną iš jaunųjų profesionalų ir kad apskritai mados pasaulis grimzta į autoritetų ir žvaigždžių diktatūrą – pasirodo, garsiems mados namams dirbantys jauni talentingi dizaineriai nors ir priverčia salę aikčioti per pristatymus, patys lieka nežinomi, nes garsinamas tik prekinis ženklas. Įdomią teoriją apie ateitį iškelia Melanie Rickey, Didžiosios Britanijos populiariausio masinio žurnalo “Grazia” mados redaktorė – jos teigimu garsenybės pristatančios kolekcijas galbūt jau praeities reikalas, nes rinkoje mados ir žvaigždžių bendradarbiavimo per daug, jis jau “perlenkė” lazdą, jų siūlomos mados linijos nuvargusios, nes jos pradėjo pristatinėti bet kokius senus dalykus. Kas bus toliau, sužinosime kartu, o aš negaliu liautis galvoti apie tai, kaip žmonės elgiasi su mylimos žvaigždės sukurtais rūbais kai jie susidėvi – išmeta lauk ar kaupia spintoje kaip senų fotografijų ar įrašų kolekcijas. Kaip pasielgtum tu?

Straipsnis išspausdintas žurnale “Ieva“ 2007 m.

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s