Vaikas renkasi būrelį

Straipsnis spausdintas žurnale “Aš ir psichologija“ 2010 m.

Vaikas renkasi būrelį

Kažkada vaikystė buvo tolygu žaidimas kieme. Šiandien kieman vaikai leidžiami ne taip noriai – jų ten tyko tikri ir įsivaizduojami pavojai, o kartais dėl šiuolaikinės architektūros įmantrybių kiemo kaip tokio tiesiog nėra… Taigi, vedame savo atžalas į įvairiausius būrelius ir mokyklėles, tikėdami „Bus saugiau, o svarbiausia – taip vaikas lavėja ar netgi kloja pamatus savo būsimai karjerai“. Kaip siekiant gero neperlenkti lazdos?

Šia tema kalbamės su Vilniaus miesto psichologinės pedagoginės tarnybos direktore psichologe Roma Vida Pivoriene ir šios tarnybos psichologe Jolanta Šabliauskiene.

Jolita Zykutė

Vaikas lanko būrelį. Kaip atrodo idealus variantas?

Pakankamai gera galime laikyti situacija, kai savo laisvalaikiu  patenkintas tiek vaikas, tiek jo tėvai.  Jei vaikas nenoriai lanko būrelį, tai gali rodyti, kad tėvų parinkta veikla neatitinka vaiko interesų ar lūkesčių. Būtų gerai, kad tėvai tartųsi su vaiku, atsižvelgtų į jo norus, gebėjimus, sveikatą.

Tėvų noras lavinti savo vaiką ir užpildyti jo laisvalaikį prasminga veikla suprantamas ir gerbtinas. Tačiau svarbu, kad tėvai neperlenktų lazdos, neperkrautų vaiko būrelių įvairove ir kiekiu, kai ir patys atsiduria savo gerų norų spąstuose.  Neretai tėvai visiškai ignoruoja savo asmeninius poreikius, vaiko vežiojimas po skirtingus būrelius sukelia daug organizacinių sunkumų šeimai, dėl ko neretai kyla įtampa tarp tėvų, jie jaučiasi irzlūs ir pavargę, o tai neigiamai įtakoja santykius su vaiku ir jo savijautą.   Be to, tėvai turi prisiminti, kad turiningas vaiko laisvalaikis nėra tik daugybė vaiką lavinančių būrelių. Harmoningai asmenybės raidai svarbu, kad vaikas turėtų pakankamai laiko kalbėtis, žaisti, dirbti ir užsiimti įvairiausia veikla drauge su tėvais. Neretai suaugę neįvertina ir kito svarbaus vaiko poreikio –  laiko pabūti  su savimi, nevadovaujamam rinktis veiklą, laisvai fantazuoti, o tai leidžia vaikui pasijusti atsakingam, kūrybingam ir galinčiam.

 

Kai kas teigia, jog vesdami vaiką į būrelius atimame iš jų vaikystę. Tiesa?

Kaip jau minėjome, jei  tėvai  ignoruoja vaiko norus, gebėjimus, ypač kai vaikas jau gali juos sąmoningai suvokti ir išreikšti, ir perkrauna vaiko laisvalaikį būrelių kiekiu, o vaikui nebelieka laiko pabūti namuose, susitikti su draugais, tuomet galime kalbėti apie „prarastos“ vaikystės fenomeną: vaikas gali išgyventi nuolatinę įtampą dėl skubėjimo, nuovargį dėl daugybės struktūruotų užsiėmimų ir jų kaitos. Laikui bėgant dėl minėtų dalykų vaikai gali prarasti motyvaciją ką nors lankyti.Vertėtų prisiminti, kad miela veikla būrelyje gali pasitarnauti  kaip relaksacija po sunkios dienos mokykloje.

Kartais, vesdami į būrelius tėvai galvoja apie vaiko ateitį, būsimą profesinę karjerą. Tuomet vaikui keliami didesni reikalavimai, didinama atsakomybė, atsiranda pasiekimų vertinimas, tokia  veikla dažniausiai praranda  pramogos pobūdį. Gerai, kai tėvai rūpinasi ir stengiasi kuo anksčiau atskleisti vaiko įgimtus gabumus, kryptingai juos lavinti, galvodami apie vaiko karjeros galimybes. Pavojus vaikystei dažniausiai iškyla tada, kai aukštų  vaiko pasiekimų tikimasi keliose skirtingose srityse.

Viena iš pasirenkamų veiklų turėtų pasitarnauti atsipalaidavimui ir malonumui.

Labai svarbu, kai vaikai turėtų galimybę rinktis būrelį, nes tai motyvuoja ir leidžia pajusti atsakomybę.

Kartais tokia vaikui suteikiama pasirinkimo laisvė tėvus gasdina. Juk vaikas gali bandyti iki begalybės…

 

Vaikystėje išbandydamas įvairias veiklas vaikas pažįsta save, savo gebėjimus, pasaulį. Laisvė rinktis ir bandyti  nereiškia, kad vaikas nenuoseklus, paviršutiniškas, besiblaškantis, neatsakingas. Dėl to dažnai tėvai nerimauja. Leisdami pasirinkti norimą būrelį vaikui tėvai turėtų pasirūpinti, kad vaikas nenutrauktų veiklos per greitai, susidūręs su pirmaisiais sunkumais ar nusivylimais.  Tėvai turėtų išklausyti ir pasikalbėti su vaiku vaiką, suprasti patys ir paaiškinti vaikui, kad net patrauklioje veikloje yra ir nelabai malonių, rutininių pusių. Pavyzdžiui, mergaitės nori lankyti pramoginius šokius dėl spalvingų renginių, išskirtinių suknelių ir šukuosenų, tačiau užsiėmimai šokių būrelyje prasideda drenažu ir žingsnelių pradžiamoksliu…

Tėvai turėtų būti kantrūs, neleisti vaikui tuoj pat mesti pradėtos veiklos, bet ir nekaltinti jo.  Lankydamas būrelį vaikas taip pat gali  mokytis  laikytis susitarimų, užbaigti pradėtą veiklą.

Kaip renkantis būrelį atskirti, kas geriausia vaikui, kur yra tavo ir kur tavo vaiko norai?

Kartais rinkdami papildomą veiklą vaikui tėvai remiasi savo neišsipildžiusiais vaikystės  troškimais ar tuo, kas jiems dabar atrodo patrauklu ir prasminga, o gal netgi ir madinga…

Natūralu, kad renkant veiklą  mažesniam vaikui, labiausiai lems tėvų nuomonė. Vaikui augant, kaip jau minėjome, svarbu vis daugiau atsižvelgti į jo paties pasiūlymus, kartu tartis ir nuspręsti.

Kartais vaiko gebėjimai ar fiziniai duomenys nesutampa su jo interesais. Pavyzdžiui berniukas yra aukštaūgis, galėtų tapti krepšininku, bet jam nepatinka sportas apskritai…Taigi tėvai turėtų gerai įvertinti aplinkybes ir atsižvelgti į vaiko interesus.

Vaikas nenori lankyti jokių būrelių, nes visą  laiką leidžia prie kompiuterio… Toks scenarijus pažįstamas daugeliui tėvų.

Tėvai dažniausiai per vėlai atkreipia dėmesį į tokią situaciją. Kartais girdime kaip dviejų trijų metų vaikų tėvai džiaugiasi, šneka su pasididžiavimu apie tai, jog jų vaikas jau išmano, kaip elgtis su kompiuteriu. Kompiuteris – kaip televizorius. Vaikas atsisėda prie jo ir „viskas gerai“ – nereikia ginčytis, spręsti problemų, nes jis ramus. Nors vieni tėvai galvoja, kad kompiuterio pagalba jie vaiką lavina, supažindina su technologijomis, kiti atranda, kad tai geras būdas, jog jis nelakstytų į kiemą, nelįstų ir iš manęs nieko nenorėtų. Tačiau sėdėjimas prie kompiuterio turi juodąją pusę – formuojasi priklausomybė, vaikas nebenori kitos veiklos, nes sėdėdamas prie kompiuterio jis patenkina daug savo poreikitų. Taigi, nereikėtų labai  ankstyvame amžiuje leisti vaikui naudotis kompiuteriu,  dozuoti prie jo praleidžiamą laiką.

Lavinimosi, mokymosi  tendencijos, „mados“  į Lietuvą ateina iš Vakarų. Kas jau vyksta ten ir ko pas mus laukti artimiausioje ateityje?

Šiuolaikiniam pasauliui būdingi greiti ir nuolatiniai pokyčiai, atsirandantys dė sparčiai besivystančių technologijų. Kai kurios profesijos numiršta, atsiranda naujos, keičiasi jų turinys. Tai reikalauja nuolatinio mokymosi, kvalifikacijos kėlimo, žinių gilinimo. Dabartinėje realybėje mokymosi amžius ilgėja – normalu net brandesniame amžiuje įgyti ar keisti profesiją, pradėti mokytis aukštesniojoje ar aukštojoje mokykloje. Mokymosi amžiaus ribos platėja į abi puses.

Kitas dalykas – atsiranda vis daugiau sričių, veiklų, ką gali išbandyti. Plečiantis galimybėms, žmogus gali atrasti save labiau.

Šiandieninėje informacinėje ir konkurencinėje visuomenėje, siekdami suteikti vaikams gerą gyvenimo startą, būti pajėgiais, turėti didesnes pasirinkimo galimybes ir jaustis saugiau. Turėdami tai galvoje, tėvai stengiasi intensyviai ugdyti savo vaikus, kartais net perlenkdami lazdą ir ignoruodami kitus ne mažiau svarbius vaiko poreikius, kurių patenkinimas vaikystėje sąlygoja harmoningos asmenybės raidą.

Nuo kada geriausiai pradėti lavinti būsimuosius poliglotus, muzikantus, daininkus, sportininkus?

Yra tam tikri palankūs laikotarpiai pradėti lavinti vaiką, kai jis pasiekęs reikiamą ir psichologinę, ir fizinę brandą. Dėl kiekvienos srities geriausiai galėtų pasakyti tos sferos specialistas.

Ar egzistuoja kažkokios rekomenduojamos normos, kiek ir kokio amžiaus vaikui derėtų skirti būreliams, lavinimosi pamokėlėms?

Vargu ar tokios normos gali būti – juk visi tokie skirtingi, ir kūdikiai, ir vaikai skiriasi –  charakteriu, energijos lygiu, sveikata, gyvenimo situacija ir kitos aplinkybės. Galbūt vienas lankys tris būrelius ir viską suspės, kai kitas sugebės po mokyklos nueiti tik į vieną.

Rinkdamiesi būrelius savo vaikui, turime prisiminti apie „neperdozavimą“!

Ką dar turėtume žinoti apie vaikų turiningus laisvalaikio užpildymo būdus įvairiais būreliais ir pamokėlėmi?

Lazda visuomet turi du galus…Struktūruotame, nuolat užimtame laisvalaikyje slypi pavojus.  Vaikui gali būti sunkiau išmokti savarankiškai organizuoti savo laisvalaikį, užmegzti ir palaikyti santykius su savo bendraamžiais, spręsti kylančius tarpasmeninius  nesutarimus.  Dar vienas svarbus dalykas – būdamas nuolatinėje suaugusiųjų priežiūroje  vaikui sunkiau laisvai reikšti savo jausmus. Žaidimai su bendraamžiais kieme padeda vaikui  agresyvius impulsus  išreikšti ir valdyti  savo terpėje, išmokti elgtis socialiai.

Vienas komentaras apie “Vaikas renkasi būrelį

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s